Menu

Archiv čísel

 

Vyšla Taneční zóna č. 4/16 vyšla 22.12.2016

 

Tanec vyjadřuje obecné zákonitosti vesmíru a se slunovratem přichází Taneční zóna 4/2016. Ve víru spirituálního tance se ocitnete díky Nině Vangeli. Se slovenskou tanečnicí a choreografkou Zuzan Vesan Kozánkovou a multiinstrumentalistou Maokem vás provede rituálem Pro Gaiu, do sféry nadpozemských světů se vznesete s chasidy. „Co nedokážete objevit ve vlastním těle, neobjevíte nikde jinde na celém světě," řekl okultista a myslitel Georgij Gurdžijev, arménský otec zkoumavého posvátného tance. Českou historii „tance temnot" rozebírá Vladimír Hulec s příslušníky Kmene butó: zakladateli skupiny Jumping Hamada Jiřím Dobešem a Michalem Zahradníkem a rodačkou z Kavkazu, performerkou Irinou Andrejevou (Teatr Novogo Fronta). Ve vánoční nadílce rozhovorů se od šéfa baletu Národního divadla Brno a zakladatele Baletu Bratislava Mária Radačovského (Nizozemsko, Kanada, SND) dozvíte, že demokracie v baletu neexistuje. Ruský akcionismus je tématem interwiev s performerem, konceptuálním umělcem a politickým aktivistou Petrem Pavlenským. Divadlo-plakát, intervence do tkáně města, divadelní anarchisté – v Polsku víří stojaté vody skupina Akademie ruchu, ale guerillu umělců najdeme i v sanfranciské čtvrti Tenderloin. Zóna Festivaly se vrací na 4+4 dny v pohybu, MF dokumentárního divadla Akcent v Divadle Archa a analyzuje „contemporary dada" na berlínském Tanz im August. Performerkou proti své vůli se stala překladatelka francouzštiny na workshopu Nicole Mossoux. Stav českého baletu v regionech reflektuje Výroční zpráva II. O své inscenaci Ortsflüchtig (projekt RespondART ve Studiu Alta) mluví Johanna Roggan z Drážďan. Jiří Rotbauer napsal poetické recenze na produkce Jak zabít Hamleta a Kontrapunkt režiséra a light designera Jana Komárka. Slovenská umělkyně Sláva Daubnerová boduje performancí-soudničkou Solo Lamentoso. Na studenta dramaturgie Václava Havla a jeho možná první scénář vzpomíná jubilantka Eva Kröschlová. V Radioaktivní zóně si dobijete data recenzním průřezem sezónou. Na závěr si zameditujte nad tím, zda je olympismus filozofií moderního tance.

 

„Pohyb proudí, ale střed je v klidu, nehybný". Buďme si navzájem pevným středobodem i v příštím roce. PF 2017!

 

LÍBÍ SE VÁM A ZAJÍMÁ VÁS TANEČNÍ ZÓNA? PŘEDPLATNÉ NEPOČKÁ! REVUE TANEČNÍ ZÓNA SI MŮŽETE PŘEDPLATIT !!! ZDE !!!

 

Taneční zóna č. 3/16 vyšla 16.11.2016

Sklizeno! Taneční zóna č. 3/16 je tu. Z bohaté úrody rozhovorů se dozvíte, o co jde členům mezioborové umělecké laboratoře HandaGoteresearch&development, proč řeší rituály a broučky v deštném pralese.Tvrdá 90. léta v Moskvě formovala současný moderní ruský tanec, performativní umění a tvorbu zakladatele SairaBlancheTheater Olega Soulimenka, žijícího ve Vídni. Z Kazachstánu až na post primabaleríny v StuttgarterBallett se protančila Anna Osadcenko. A jaký je váš sen? Působit v Divadle Continuo jako Sara Bocchini? Zkoumat téma víry nonverbálním divadlem, nebo BuskingUn/limited? Odpovídají absolventky magisterského studia katedry pantomimy pražské HAMU Barbora Debnárová a Linda Petáková-Straub, z jejíž magisterské práce o reenactmentu přinášíme ukázku. Nebo být v Limbu? Akrobatky ze stejnojmenné australské show EvelynaAllard a Mikaela Brese nadchly Letnou, což je výzva navštívit šapitó australského nového cirkusu obecně. Pestrobarevnost podzimu trumfne nabídka reflexí festivalů 2016 TANEC PRAHA, Prague Fringe, Za dveřmi, Nultý bod a Letní Letná, slovenského Kiosku a vídeňského imPulsTanz. Pivoňkový pavilón aneb Návrat duše tradiční Šanghajské opery na Pražském jaru, pohybové vzorce násilí v díle izraelského umělce Arkadiho Zaidese na festivalu 4+4 dny v pohybu a výkon performerky Cécile da Postave Vypravěči skupiny Spitfire Company reflektuje Nina Vangeli. Výroční zprávu o stavu českého baletu po roce 1989 sepsal Roman Vašek a 1. díl věnuje pražským souborům. Celý svět je flamenco, alespoň pro tanečnici, pedagožku a choreografku Janu Drdáckou a zakladatelku českého flamenkového festivalu Karol Martincovou. Více v Tanečních kmenech s fotografiemi Ruvena Afanadora. Než vás pozveme do vánoční zóny, užívejte tance ve spadaném listí.

 

Taneční zóna č. 2/16 vyšla 23.6.2016

Druhé číslo Taneční zóny 2016 je nasměrováno aktuálně k mezinárodnímu festivalu Tanec Praha, a speciálně k jeho největší hvězdě,světoznámému flamenkovému tanečníku Israelu Galvánovi, o kterém se mluví střídavě jako o Vaclavu Nižinském (vzhledem k jeho taneční virtuozitě) a jako o Williamu Forsythovi flamenka (vzhledem k jeho revolučnímu přístupu ke flamenkové tradici). Uveřejňujeme rozsáhlý překlad ukázky z knihy, kterou věnoval ISRAELU GALVÁNOVI velmi známý francouzský kunsthistorik a filosof Georges Didi-Huberman. (Za zapůjčení jediného francouzského exempláře této knihy v České republice děkujeme Markétě Perroud z Tance Praha.) – Dále v tomto čísle naleznete rozsáhlou zprávu o průběhu SPRINGFORWARD v Plzni, včetně objasnění struktury a fungování významné mezinárodní sítě v oblasti současného tance AEROWAVES. – A samosebou, jako vždy, zde naleznete barvitý obraz současného tanečního i para-tanečního dění od mainstreamu po VÝSTŘEDNOSTI!

 

Taneční zóna č. 1/16 vyšla 19.4.2016

První číslo Taneční zóny roku 2016 vyšlo v úterý 19.4.2016, den před zahájením festivalu Česká taneční platforma. Dočtete se o klauniádě, o Borisu Hybnerovi, o Lence Vagnerové, a také o Petru Niklovi. Taneční zóna také otevřela dva seriály, a to Taneční kmeny, první díl je Argentinské tango, a seriál o taneční fotografii, kde se představuje Vojtěch Brtnický.

 Číslo připravil nový šéfredaktor Vladimír Hulec, jinak též redaktor Divadelních novin, dlouholetý kurátor festivalu ...příští vlna/next wave..., v roce 1995 šéfredaktor Tanečních listů a od konce sedmdesátých let minulého století do začátku let devadesátých člen Studia pohybového divadla Niny Vangeli.

Číslo (i celý ročník) si můžete objednat na našich stránkách nebo koupit v pražském Divadelním ústavu, v divadlech Ponec, Archa, Alfred ve dvoře, Roxy/NoD, Studiu Alt@, Centru současného umění DOX, knihkupectví Academia, Paláci knih Neo Luxor a na dalších spřízněných místech v Brně, Olomouci, Ostravě, Pardubicích a v Plzni.

 

hi-res

Taneční zóna č. 4/15 vyšla 21.12.2015

Čtvrté číslo 19. ročníku Taneční zóny je věnováno Bílému divadlu (1969-1974), festivalu 4+4 dny v pohybu, Hemžící se zastávce, tanečníkům a performerům, kteří se narodili před revolucí, ale vyrůstali po revoluci, site-specific a scénografii a PQ15.

 

Číslo připravil nový šéfredaktor Vladimír Hulec, jinak též redaktor Divadelních novin, dlouholetý kurátor festivalu ...příští vlna/next wave..., v roce 1995 šéfredaktor Tanečních listů a od konce sedmdesátých let minulého století do začátku let devadesátých člen Studia pohybového divadla Niny Vangeli.

Číslo (i celý ročník) si můžete objednat na našich stránkách nebo koupit v pražském Divadelním ústavu, v divadlech Ponec, Archa, Alfred ve dvoře, Roxy/NoD, Studiu Alt@, Centru současného umění DOX, knihkupectví Academia, Paláci knih Neo Luxor a na dalších spřízněných místech v Brně, Olomouci, Ostravě, Pardubicích a v Plzni.

 

Strategie přežití - Kurátoři - Sny baletních šéfů
(léto 2013)

Současná ekonomická a hospodářská krize, kterou se zaklínají politici u nás i ve světě, inspirovala redakci Taneční zóny k výzkumu "strategií přežití". Sondami do silných i zcela zhroucených evropských ekonomik jsme zjišťovali, jaká je situace tamních tanečních subjektů.

V Česku je financování uměleckých a kulturních projektů dlouhodobě traumatické, krize nekrize. Přesto se stále tanci daří, soudíme-li dle aktivit tanečních studií, stagion a kvality nových premiér. Účinné strategie musíme tedy hledat i u nás.

V oblasti dramaturgie se objevuje nový pojem, a to je "kurátorství". Co tento terminologický posun znamená, zkuste s námi prozkoumat.

Sevření a boj s každodenní realitou se týká i na pohled tak romantické profese jako je vedení baletu. V sérii rozhovorů s českými baletními šéfy se ptáme na jejich sny a ideální vize.

hi-res Tanec v Montrealu
(dvojčíslo jaro a léto 2012)

Kanadská metropole Montreal patří mezi světové taneční tygry. Je domovem řady absolutních špiček současného tance, jako například Compagnie Marie Chouinard, La La La Human Steps Edouarda Locka, souboru O Vertigo či fenoménu Cirque du soleil.

Autorka tematické části Nina Vangeli Montreal osobně prozkoumala, aby Vám předestřela jeho taneční mapu, na níž vyznačila nejvýznamnější taneční venues, setkala se s klíčovými osobnostmi a zjistila, jak se aktuálně v Montrealu tančí na velkých i malých scénách. Rozhodující pro současný tanec v této megacity je sám prostor města (potažmo rozloha Kanady jako takové). Proto věnujte pozornost článku Návod k použití Place des Arts, kde sídlí klíčové kanadské soubory, jako jsou např. Les Grand Ballets Canadiens, O Vertigo a další. Dalším důležitým místem je choreografické centrum Circuit-est, o něm v rozhovoru s jeho ředitelkou Francine Gagné Kostel zasvěcený tanci.

Poučený přehled o hvězdách, nových talentech, historických souvislostech nezávislého tance v Montrealu poskytuje rozhovor s tanečním publicistou Philipem Szporerem. Upozorňuje např. na tvorbu Stéphana Gladyszewského - viz recenze Corps Noir (Černé tělo Stéphana Gladyszewského) nebo skupinu Maribé, jíž je také v čísle věnován samostatný text. Montreal je městem nového cirkusu - jak se dozvíte ve studii Veroniky Štefanové Spektakulárnost kanadského cirkusu.

V rozhovoru S Marií Chouinard za hranicí zřejmého" mluví slavná choreografka ve svém montrealskem studiu o kráse a jednom zvláštním okamžiku, přesahujícím každodenní zkušenost.

Vzdálenost mezi Prahou a Montrealem zmenšují lidské a pracovní vazby - v bloku Montrealské taneční spojky vám svoje někdejší zkušenosti z angažmá v Les Grand Ballets Canadiens svěří Petr Zuska, ty aktuální tanečnice Eva Kolářová. Jan Komárek publikuje svoje Světelné postřehy při cestě z Toronta do Montrealu.

V bloku recenzí komentujeme Muže Adély Laštovkové Stodolové, Slapstick Sonatu Cirku La Putyka, Mansona i to, jak Margaretha vypravuje. Nadto vás pozveme na Německou taneční platformu a na rozloučení s Merce Cunninhgam Dance Company.

Tanec a geny
(dvojčíslo, zima 2011)

Zumba - taneční mulatka nebo bastard
Markéta Faustová vás provede světem zumby

S jasmínovými květy ve vlasech
rozhovor Markéty Faustové se Sangitou Shresthovou

Bollywood - Nová Indie
Markéta Faustová

Tance za i před závojem 
Rena Milgrom o tancích Východu

Kéž každý najde svoji modlitbu
Jana Návratová - o cestě ke kathaku Ivany Hessové

Flamenco nás dopuje na antistresových vlnách
rozhovor s tanečníkem flamenka Mateem el Gallitem pořídila Olga Fraitová

Vydupat ze sebe i ze země to, čemu věříme
o africkém tanci s Monikou Rebcovou hovořila Jana Bohutínská

Řecko - Znovunalezená vlast
Markéta Faustová referuje o tancích, které spojují lidi i země

Izrael - V zemi proroků a tance
Tereza Indráková o unikátním tanečním folkloru

Bešaviben - romská taneční zábava
Julie Kočí

Vietnam - Čeští Vietnamci myslí na kořeny, na tanec ale nemají čas
Jana Bohutínská podnikla výpravu do centra vietnamské komunity v Česku

Roztesknění, mučivá touha, vytržení, zaskvění se, roztesknění ...
esej Niny Vangeli o zážitku duende

Recenze

4 dny v pohybu 2011 a vzestup urbánních legend
Nina Vangeli

Inspirace Cinedans
Jana Návratová navštívila festival tanečních filmů v Amsterdamu

Tanec a film jsou si souzeni
Rozhovor s britským filmovým tvůrcem, Davidem Hintonem, pořídila Jana Návratová

DV8 jako BBC aneb Otevřená diskuze k otázkám multikulturalismu
Jitka Šťávová recenzuje apelativní inscenaci Lloyda Newsona

Útržkovitý sen
Nina Vangeli o Nabarveném ptáčeti Pavla Zuštiaka

Představení, ve kterém Vandekeybus neexistuje
komentuje Markéta Faustová

Moonshine - Skotsko, whisky a rock´n´roll
Karolina Plicková o večeru choreografií Christophera Bruce v pražském Národním

Český balet - inventura 2011
Roman Vašek cestoval a hodnotil

Nadace Kyliánová slavila dvacetiny
informační glosa Romana Vaška

Maria Serrano, hromovládná tanečnice ze Sevilly
Nina Vangeli přibližuje vystoupení expresivní flamencové divy

"Nebojte se, nestanou se z nás samí Angličané!" 
Rozhovor s Emio Grecem a Pieterem C. Scholtenem  pořídili Alexander Stanzel a Jitka Šťávová


hi-res Tanec a stud
(léto 2011)

Tentokrát se redakce zaměřila na prozkoumání jedné ze základních - a obtížných - lidských emocí, jíž je stud.

Performativní povaha tance totiž nabízí řadu situací, v níž stud mohou prožívat a překonávat jak ti, kdož tančí, tak ti, kdož se na tanec jenom dívají. Právě  přítomností studu v nových performativních situacích a novou intimitou nastolenou mezi performerem a divákem, se zabývá článek Maji Hriešik Hanbě tváří v tvář. Emoci studu ve své "obnažené tvorbě" neznají performeři z FreiKörperKultur, jak dokládá rozhovor Niny Vangeli s frontmany FKK - Jiřím Mockem a Janem Hofmanem.

Stejná autorka v čísle přibližuje slavnou inscenaci Nightshade, která tematizuje striptýz a je sestavená z choreografií sedmi předních světových choreografů - namátkou Platela, Vandekeybuse, Mantero a dalších. Vzácnou esej na téma studu Záda marnotratného syna poskytla Taneční zóně Daniela Hodrová, která nedávno obdržela Státní cenu za literaturu.

V recenzích si přečtete reportáž Jany Návratové z druhého ročníku Arabské taneční platformy - prožila ji uprostřed arabského jara. Jana Bohutínská se zase vydala do Londýna na Dunas Sidi Larbi Cherkauiho a Marie Pagés. V létě cestovala Nina Vangeli do Vídně, aby pozorně sledovala program festivalu ImPulsTanz - čtěte v její recenzi Larvata Prodeo.

Markéta Faustová představuje mladou taneční umělkyni Lucii Petrušovou, která na Divadelní Floře představila svůj debut No…body. Aktuální recenze Petra Šourka komentuje uplynulý ročník Festivalu tanečních filmů. A samozřejmě to není všechno.

Nestyďte se a čtěte Taneční zónu!

hi-res Potíže s tancem
(jaro 2011)

Taneční zóna se tentokrát s odvahou pouští do analýz problémů, které s tancem mají diváci, média i samotní tvůrci.

Přečtěte si v článku Rozumíme současnému tanci? zamyšlení Jitky Šťávové nad jazykem současného tance či rešeršní studii Jany Bohutínské Divák a umění očima současné estetiky a zjistíte, že diváci to nemají vůbec jednoduché. Nicméně ti, jimž jsme položili anketní dotaz, nám většinou poskytli velkou útěchu.

Největší potíže mají - zdá se - lidé z oblasti médií. U kulatého stolu jsme s redaktory českých deníků a rozhlasové stanice Vltava chtěli přijít na kloub otázce, proč se o tanci nepíše – jejich odpovědi si přečtete v článku Kulatý stůl s (bezmocnými) redaktory mocných médií.

Spoustu starostí s tancem mají také PR manažeři. Tato vcelku nová profese má pro tanec zásadní význam; jak naložit s produktem tance na trhu nám poradila v rozhovoru majitelka mediální agentury 2média Pavlína Fechterová. Zdá se, že když není řeč o penězích, samotní tvůrci žádnou krizi nebo potíže příliš nepociťují – v několika rozhovorech a autorských textech nám svoje názory na potíže s tancem svěřili tanečníci Daniel Raček, Petr Opavský a tanečnice a choreografky Lenka Bartůňková, Ioana Mona Popovici a Kateřina Stupecká.

Zvláštním případem navozené krize prošla choreografka a tanečnice Jana Vranová – co přitom zažila, se dočtete v článku Niny Vangeli Vnitřní zážitky, vnější techniky. Že je krize přirozenou součástí života a že se jí nemáme vyhýbat, nás v článku Krize z pohledu I-ťingu přesvědčí výkladem části Knihy proměn Zuna Vesan Kozánková.

Jako vždy najdete v našem časopise recenze – například na „Brut“ Fabrice Ramalingoma, na „Fresku“ Paco Deciny, nebo na „Up End Down“ Rosti Nováka. A nejen tyto. Takže – no problem, přátelé!


hi-res Tanec v Polsku
(zima 2010)

14. ročník věnovaný tanci ve střední Evropě dokončila Taneční zóna v Polsku.  Jaká je v této zemi situace současného tance, jaké jsou tu možnosti vzdělávání či jaké problémy a priority řeší představitelé polské taneční komunity se dozvíte  z článků našich i polských autorů. 

Novou generaci polských tanečních tvůrců představuje Jana Návratová na základě návštěvy Polské taneční platformy.  Článek Baltské příběhy vás seznámí s taneční explozí, která se odehrála v 90. letech v Gdaňsku, u jejíž roznětky operoval soubor Dada von Bzdülöw. V současnosti je hlavním městem polského tance Poznaň, jak se nás snaží v rozhovoru Tanec je v Poznani doma přesvědčit kurátorka tanečního programu ve Starem Broaru Joana Lesnirowska. 

Díky lobbingu a systematické práci polské taneční komunity se podařilo zahájit ve Varšavě činnost odborného pracoviště - Institutu hudby a tance.  Cestu k založení této instituce, její poslání a budoucí úkoly popisuje ředitelka Institutu tance Joanna Szymajda. 

Polské divadlo světově proslulo érou Teatru Laboratoria založeného Jerzym Grotowským.  K jeho odkazu se vracíme v článcích věnovaných jeho následovníkům  - Gardzenice a polské fyzické divadlo autora Marek Godoviče  a Vlání a plápolání - kapitola z dionýského divadla autorky Niny Vangeli.

V čísle dále najdete recenze festivalů 4+4 dny v pohybu, Nultý bod a podzimně-zimních premiér, například - Sunyaty kateřiny Stupecké, Package 420PEOPLE,  tvorby souboru Dekka Dancers, Perfektního dnu Mr. Glutea Lenky Vágnerové.


hi-res Tanec v Rakousku
(podzim 2010)

V dalším čísle Taneční zóny mapujeme další středoevropský taneční kontinent - Rakousko, které představujeme jako zemi tanečního konceptualismu. Rakouský kritik a teoretik Helmut Ploebst ve svém článku Hořící palác odhaluje souvislost tohoto choreografického přístupu s rakouským experimentálním filmem. Mladou generaci tanečních experimentátorů představuje v článku Rakouským tancem dávno nepulzuje jenom vídeňská krev, Jitka Šťávová. S jedním z nejznámějších tvůrců na poli současného rakouského tance - Chrisem Haringem se seznámíte v rozhovoru Zuny Kozánkové, s titulem:  Rád se dívám na tělo jako na něco zvláštního.  Vídeň se stala hlavním městem středoevropského tance bezesporu díky velkému letnímu tanečnímu festivalu ImPulsTanz - Nina Vangeli, jeho pravidelná návštěvnice, rozsáhle komentuje poslední ročník této významné kulturní události.  Rakousko však není jenom Vídeň - což dokládá příspěvek Zuny Kozánkové o salcburské taneční scéně - Tanec v sevření hor. Rakousko také není jenom zemí experimentů, ale i tradice - s historií vídeňského valčíku se seznámíte v odborném textu Doroty Gremlicové. Zcela unikátním fenoménem spjatým s koloritem Vídně je španělská dvorní jízdní škola - rozhovor s jejím dlouholetým ředitelem a odborníkem na drezúru bílých lipicánů, dvorním radou doc. Jaromírem Oulehlou má titul Pěstování koní je součástí vysoké kultury a pořídila jej Nina Vangeli.

Číslo dále přináší recenze festivalů - domácích i zahraničních, komentuje první premiéru podzimní sezóny Mah Hunt Lenky Vágnerové a seznamuje v článku Jak vysvětlit obraz ministryni kultury s provokatéry z Talinu, jež na svých cestách objevila Nina Vangeli.

Hezké počtení přejeme!


hi-res Taneční zóna v zemi čardáše!
(léto 2010)

Druhou zastávkou letošního ročníku, v němž mapujeme tanec střední Evropy, je – Maďarsko. V úvodním rozhovoru Markéty Faustové s tamním odborníkem Tamásem Halászem se například dozvíte, že Maďarsko právě zažívá taneční boom a že, krize – nekrize, větší skupiny dostávají na rok milion.

Maďarsko jako zemi tance už dávno proslavila jména: Joseph Nadj, Pál Frenák, Yvette Bozsik, Gábor Goda či soubor Střední Evropa – každému z nich věnujeme samostatný profil v bloku Velká choreografická pětka. Z představitelů Mladé krve – nové choreografické generace vás upozorníme na jména: Éva Duda, Adrienn Hód, Krisztián Gergye a Réka Szabó.

Několik výrazných talentů z Maďarska (např. Márta Ladjánski, Ferenc Fehér, Zoltán Gresco či Ágnés Fülöp) „zabodovalo“ v minulosti na soutěž o cenu Jarmily Jeřábkové – reminiscenci na jejich vystoupení zprostředkovala Nina Vangeli. Maďarská taneční historie v mnohém připomíná tu českou, jak se dozvíte v textu Jany Návratové Tanec podivuhodných mandarínů.

V bloku recenzí najdete reportáž izraelské taneční žurnalistky Gaby Aldor z České taneční platformy. Komentáře k jednotlivým choreografiím uvedeným na ČTP pro náš časopis formulovali světelní designéři Jan Beneš a Pavel Dautovský. Jak se tančilo, nebo spíše netančilo, na 9. německé taneční platformě vás informujeme v článku Jeden krok vpřed, ale nikoli taneční (Jana Návratová).

Dále přinášíme profil souboru Décalages od Jany Bohutínské, polemickou reflexi Petra Šourka na představení Casablanca Therapy Bojana Jablanovce či recenzi Niny Vangeli Fibonacchiho posloupnost o konceptuální choreografii [action 8] – Singularity Řekyně Marii Koliopoulou, která hostovala v Divadle Duncan centre.

Markéta Faustová pro vás připravila blok věnovaný olomoucké Divadelní Floře, v němž recenzemi a rozhovory informuje o tvorbě Švédky Charlotty Öfverholm a Němce Stephana Drehera. Mnohem více v časopise!

Ještě léto přeje Vaše redakce Taneční zóny


hi-res Tančíme Střední Evropou a začínáme na Slovensku!
(jaro 2010)

Jarní číslo 14. ročníku Taneční zóny představuje slovenskou scénu současného tance. "Je v larválním stádiu," prozradila choreografka Petra Fornayová ve velkém rozhovoru s Janou Bohutínskou. Aby ne, když se podpoře současného tance na Slovensku věnuje tak málo pozornosti a prostředků. Důsledkem je odchod tanečníků ze země, jak v článku Slovenská taneční diaspora uvádí Jana Návratová. Přesto se na Slovensku najdou nadšenci, kteří se usilovně pokoušejí o vybudování profesionálního prostředí pro současný tanec.

Jednou z významných aktivit, která k tomuto cíli míří, je činnost Labanovského ateliéru v Bratislavě. Jeho zakladatelky Marta Poláková a Zuzana Očenášová Vasičáková v rozhovoru objasňují činnost této odborné instituce a hovoří i o praktické aplikaci labanovské analýzy pohybu v inscenaci Hladká hrana. Kontrastem k sofistikované metodě LAB je spontánnost tance romských obyvatel v osadách Východního Slovenska. Odbornice na romskou kulturu a redaktorka TZ, Julie Kočí, v článku Kaj but Roma, odoj giľi šundoj… podává svědectví o primární teatralitě této etnické menšiny, jejíž kořeny jsou zapuštěny v indické půdě. Jako správný průvodce nabízí Taneční zóna i přehled souborů a "venues" současného tance, stejně jako periodik, která reflektují domácí taneční dění.

V recenzích se ještě jednou ohlédneme za Holandským tanečním festivalem, tentokrát vnímavýma očima Bruce Michelsona, reagujeme na domácí premiéry - Divadlo Farmy v jeskyni (Markéta Faustová), Emigrantes souboru VerTeDance (Nina Vangeli), přinášíme dokonce dva různé pohledy na Exkurzi s Helgou Jany Hudečkové a Marty Trpišovské - Nina Vangeli a Markéta Faustová měly zkrátka jiný názor na věc. Jana Návratová komentuje hostování Constanzy Macras s Hell on Earth na Nové scéně a Nina Vangeli Vámosovu Spící krasavici uvedenou Státní operou Praha označila za "Šípkovou Růženku pro dospělé a sečtělé". Ve zvláštním bloku věnujeme pozornost tanci v ČT, která v nedávné době uvedla tři dokumenty s tanečním tématem. Které? To se dočtete v čísle.

Volte tanec!

hi-res Tanec a smrt
(zima 2009)

Smrt představuje poslední, definitivní proměnu těla, proto tímto tématem Taneční zóna završuje svůj ročník věnovaný zvláštním tělesným stavům a jejich metamorfózám. Vstupní esej Choreografie smrti aneb Jak se dělá smrt Niny Vangeli uvádí do kontextu dětské hry a slavné choreografické opusy. Očistnou psychosociální funkci středověkých dance macabres připomíná naše americká dopisovatelka Kate Mattingly. Jak souvisí Holbeinovy slavné dřevoryty s animovaným filmem, čtěte ve studii Petra Šourka - Lokomoce bez emoce aneb Kostlivé dějiny animovaného filmu. Mrtvý bod, známý pojem limón techniky, analyzuje ve svém článku Suspension - bardo tance Zuna Kozánková. Téma smrti nabídlo příležitost představit dvě u nás dosud neznámá jména: Julie Kočí zpracovala profil Gisele Vienne, francouzské režisérky, v jejíž tvorbě je smrt konstantním tématem. S italským divadelním extremistou uhranutým dílem Markýze de Sade Enricem Frattarolim vás seznámí Nina Vangeli v článku s podtitulem Nestoudnost smrti.

V několika textech připomeneme nedávno zesnulé taneční legendy - Pinu Bausch, Merce Cunninghama a Michaela Jacksona.

V bloku Hi - res se věnujeme divadlu Alfred ve dvoře, které, jak praví titulek jednoho z příspěvků, stojí na křižovatce.

V recenzích najdete jak domácí, tak zahraniční události. Snad nejslavnějšího flamenkového tanečníka současnosti - Israela Galvána a jeho poslední dílo O konci věcí vezdejších... Redux představuje Thomas Hahn; o oslavách 50. narozenin NDT informuje Marcela Benoniová a nové dílo významného japonského choreografa Saburo Teshigawary Posedlost - Jistý pes A analyzuje Nina Vangeli. Z domácích premiér např. komentujeme Small hour ago souboru 420PEOPLE, výsledek spolupráce Anny Polívkové a taneční skupiny VerTe - Případy doktora Toureta, novou premiéru Ioany Mony Popovici The Amnesic Days of Polar Nights… a další a další.

Ničeho se nebojte a čtěte Taneční zónu!

hi-res Tanec a animalita
(podzim 2009)

Autoři nového čísla Taneční zóny se zamysleli na vztahem lidského a zvířecího pohybu, nad jejich paralelami, inspiracemi, nad fascinací pohybem zvířat, nad nevědomou rovinou instinktů a reflexů.

Řadu příkladů neúčelného pohybového estétství v chování zvířat, v němž můžeme spatřovat taneční harmonii uvádí v článku Napodobíme-li tapíra, tapír určitě přijde přední český etolog Stanislav Komárek. Divadlo Kentaur z Marseille zbudovalo na hlubokém, intimním vztahu s koňmi svou osobitou poetiku, což dokládá text Thomase Hahna Kentaur jako hermafroditní utopie. Celým souborem článků věnuje toto číslo pozornost fenoménu koridy. Instinktivní chování, které máme společné se zvířaty, je základem brazilské capoiery, jež se stala pro oblast současného tance inspirativní technikou rozvíjející přesnost, bdělost, rychlost, cit vůči partnerovi a prostoru - více v rozhovoru Zuny Kozánkové s mistrem obou technik Brunem Cavernem. Jak je tomu u lidí, kteří nemohou vnímat zrakem a jsou odkázáni na představivost a jiné detektory orientace, jsme zkoumali na hodinách flamenka, v nichž se tanečnice Petra Šťastná pokouší "šťastně" předat zážitek z pohybu slepým tanečníkům. O fenoménu tarantismu - nemoci a léčbě záhadné choroby čtěte ve studii mladé odbornice na tuto problematiku, Ireny N. Kobylákové.

Pohled zblízka (tedy blok hi res) jsme tentokrát věnovali tanci v regionech.

Recenzní část je pak ohlédnutím za významnými mezinárodními festivaly - Impulstanz, Letní Letná a polským site specific festivalem Miasto. Recenzně se vyjadřuje Taneční zóna k premiérám Kdo je Annik?, Ryba a k uvedení choreografie Origine belgického choreografa Sidi Larbi Cherkauiho na festivalu Divadelná Nitra.

Tanečníci a zvířata - spojte se!

hi-res Tanec a homosexualita
(Ohlédnutí za létem s Taneční zónou, podzim 2009)

Ročník věnovaný zvláštním stavům těla a jeho metamorfózám pokračuje číslem věnovaným tanci a homosexualitě. Rozbor dvou nových choreografických apokryfů Nižinského Faunova odpoledne - L’apres-midi Raimunda Hogheho a Faun(s) Oliviera Dubiose - přináší studie německo-francouzského kritika Thomase Hahna Faun gayem. Jak je to se společenským stautem homosexuálů v dnešních USA a jak na to reagují taneční umělci popisuje naše americká dopisovatelka Kate Mattingly v článku Kognitivní disonance.

Nad otázkou, zda mají gayové speciální pohybovou techniku se zamýšlí tanečník a choreograf Jaro Viňarský v sebereflexi Tělo iného muža. V rozhovoru Jany Návratové s Jiřím Bartovancem, tanečníkem souboru Sashy Waltz, se dočtete, že Sexualita je jenom jedna. Markéta Faustová zase zpovídala choreografa Jana Kodeta, který prohlašuje, že je třeba: Být otevřený a svobodný, jak jen mohu být. V bloku Hi res tentokrát informujeme o projektu Tanec školám a o koncepci předmětu taneční a pohybové výchovy v základních školách.

Recenzenti Taneční zóny se věnovali festivalu Tanec Praha 2009 (Jana Návratová – Málo událostí, hodně zbytečností), nové premiéře souboru Nanohach a Jana Komárka Zločin a trest (Alex Švamberk), Nina Vangeli vás ve své recenzi Vznešený vězeň provede zuskovsko-kyliánovským Extrémem. Roman Vašek spojil komentář k večeru bratří Bubeníčkových v ND se zamyšlením nad „migrací“ českých tanečních umělců. Jana Bohutínská si zase všímá jak se v našich operních domech „zpívá, cvičí, trsá a tančí“. S Markétou Faustovou navštívíme La Putyku a s Lenkou Eidlpesovou současný taneční New York. Velkým rozhovorem Markéty Kaňkové s Evou Blažíčkovou připomínáme také jednu z velkých událostí sezóny – Špalíček.

Gay friendly!

hi-res Tanec a těhotenství
(jaro 2008)

V minulosti tanečnice raději skrývaly své nadcházející mateřství, anebo na něj rezignovaly zcela. Těhotenství představovalo riziko pro jejich profesní život. V moderním tanečním světě se „jiný stav těla“ stává přirozenou součástí kariéry tanečnic, kterým navíc tento výlučný tělesný prožitek přináší nová poznání a uměleckou zralost.

Americká dopisovatelka našeho časopisu Kate Mattingly se v článku Baleríny a děti zaměřila na postoje sólistek předních amerických baletních souborů k tématu těhotenství. V exkluzivním rozhovoru se o svoji zkušenost s očekávání dvojčat podělila se Zunou Kozánkovou ikona souboru La La Human Steps Louise Lecavaliere.

O novém porozumění tíze a lehkosti těla se zřetelem k Labanově analýze pohybu píše v článku Víla velryba Zuzana V. Otčenášová. Zuna Kozánková ve svém materiálu Lůno ženy rehabilituje posvátnost těhotenství a jeho rituální aspekty. K tématu přinášíme i praktické články - např. o józe v období těhotenství, o blahodárném vlivu břišního tance ale i proměnách ženského těla během devíti měsíců se zřetelem na taneční praxi.

Blok HI RES tentokrát zaostřil na taneční soubor VerTe - Veroniku Kotlíkovou, Terezu Ondrovou, Petra Kotlíka (a všechny jejich dospělé i dětské spolupracovníky).

V recenzích reflektujeme především domácí premiéry - např. nové dílo Lenky Bartůňkové Requiem, dále 100 Wounded Tears souboru DOT504, záhadnou performanci Údolí Jakuba Kopeckého nebo nové premiéry Verte Canis Lupus a Jaja Papus. Přinášíme i reflexi z oficiálních scén - Nina Vangeli recenzuje nové Labutí v ND Praha a Jaroslav Pašmik sledoval Orfea v režii choreografa Marka Morrise přímo v MET. Z festivalů komentujeme Malou inventuru a pařížský Hors saison.

Tanec je jiný stav! Tančete i v jiné stavu!

hi-res Energie – Ideál
(zima 2008)

Nové dvojčíslo Taneční zóny postihuje dvě, pro tanec klíčová, témata. Tělo je soustavou energetických toků. Jak s touto vnitřní energií efektivně pracovat a jak její pomocí tvořit objasňují články Zuny Kozánkové Jsme kondenzovaná energie a Tanec je záznamem energie. Praktickou zkušenost a vědomou reflexi energie přináší text Kateřiny Stupecké Energie a inspirace a dialog tanečnic Nataši Novotné a Petry Hauerové. Nad potřebou nových přístupů k analýze taneční tvorby se v eseji Staré věci, nové starosti zamýšlí Nina Vangeli.

O tanečním ideálu na příkladu nejvyhledávanější baleríny na youtube.com Poliny Semionovny uvažuje americká tanečnice a teoretička Kate Mattingly. Souvislost evolučních principů s genetikou a vývojem tance promýšlí Bruce Michelson v eseji Genetická evoluce v tanci. O tom, jak „ideály“ nacistické ideologie ovlivnily vývoj ausdrucktanz – čtěte v materiálu Tanec a ideály nacismu autorek Katji Schneider a Patricie Stöckemann.

V pravidelných rubrikách HI-RES představíme zblízka tvorbu skupiny Nanohach a činnost sdružení SE.S.TA. Velký blok recenzí komentuje domácí i zahraniční festivaly, premiéry a hostování, která se odehrála v průběhu uplynulého podzimu a probíhající zimy. Můžete se těšit i na velké rozhovory – tentokrát se slavným britským choreografem a tanečníkem Nigelem Charnockem a Javierem Curou, Argentincem, který rozumí energii tanga i ta-či!

Přejeme hodně energie na cestě za vašimi ideály.

hi-res Dance Zone 2008
(anglický speciál o českém tanci, podzim 2008)

Zprávu světu o tom, jak se tančí v Praze podává nové číslo Taneční zóny – Dance Zone. V odborných studiích přibližujeme zahraniční taneční obci české myšlení o tanci. Přinášíme mj. profily souborů – Farmy v jeskyni, TOW, DOT504, Krepska a Ioany Mony Popovici. Dále rozhovory s choreografy Viliamem Dočolomanským, Lenkou Ottovou a také dialog o energiích, který spolu vedly Nataša Novotná (420 People) s Petrou Hauerovou (TOW). Číslo je koncipováno také jako průvodce taneční Prahou - představujeme stagiony mající na programu taneční a pohybové žánry, ale i skutečné tančírny, kam mohou zajít zahraniční návštěvníci na salsu, tango, nebo disco. Referujeme i o českém tanečním fenoménu, kterým jsou kurzy společenského tance pro teenagery, které patří neodmyslitelně k dospívání každé české generace.

Taneční zóna tentokrát celá v barvě a celá anglicky!

Dance Zone 2008 – special issue about czech contemporary dance

The DanceZone editorship which has been publishing a review for contemporary dance since 1997 has prepared a special issue in English. The magazine offres profiles of leading Czech dance companies and producers- Farm in the Cave, TOW, DOT504, Krepsko and Ioana Mona Popovici. It publishes interviews with choreographers, such as Viliam Dočolomanský (Farm in the Cave ) and Lenka Ottová (DOT504),or dialogue between a dancer Nataša Novotná (420 People) and a choreographer and dancer Petra Hauerová (TOW) about energies. In specialized reviews Czech thinking about contemporary dance is reflected to inform and approach foreign public.

Moreover, the issue is conceived as a guide-book to dance in Prague- it presents venues for different dance genres and physical theatre, as well as famous dance halls, where foreign visitors can come to dance salsa, tango,or disco dance.You will read about a special Czech phenomenon - social dance classes for teenagers - which is a inseparable part of adolescence of every Czech generation.

Do you want to know what´s the dance like in the Czech republic? Order Dance Zone on: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Price: 10 euro/180 Kč

hi-res Age / Tanec a stárnutí
(léto 2008)

Jak stárne tanečníkovo tělo? Jak se s tímto procesem tanečník vyrovnává fyzicky i mentálně? Jak můžeme proces opotřebovávaní duší a těl tanečníků zpomalit a zpříjemnit? Je vůbec něco na stárnutí dobré? Čtěte o tom v novém čísle našeho časopisu!

Několik příkladů dlouhé aktivní kariéry tanečníků přinášíme v článku Marie Šedivé – Nadějné vyhlídky. „V tanci používám stejné princily, které řídí vesmír,“ říká ve stejnojmenném rozhovoru Zuny Kozánkové americký tanečník a pedagog Frey Faust. Kate Mattingly nám zprostředkovala zajímavý vhled do psychiky tanečníků v článku Dilema tanečníka: když tvoříte svou identitu podle požadavků druhých.

Gurua české (taneční) fyzioterapie Jiřího Čumpelíka zpovídala tanečnice Veronika Šimková. Taneční kariéru vám může zkvalitnit a prodloužit např. jóga (viz článek Mii Lawrence Jóga: cvičení pro tělo, mysl i duši), nebo shiatsu (Shiatsu - Ošetřete energii svého tančícího těla autorky Zuny Kozánkové), ale i odpočinek! Nezapomeňte: I schopnosti „vypnout“ je třeba se učit, říká ve svém článku editorka čísla Zuna Kozánková.

Téma tance a stárnutí nás přivedlo do domku ve středočeských Kokovicích, kde žijí a tvoří Kristýna Lhotáková a Ladislava Soukup. Paměť a stárnoucí tělo se stalo svého času tématem, jímž se prosadili u nás i v cizině. Věnujeme jim tedy podrobnější pohled v (ne)pravidelném bloku hi-res.

„Ageové“ číslo přináší dále velký rozhovor Adély Pollertové, sólistky baletu ND Praha, s letošní držitelkou Ceny za interpretaci v oboru současného tance Helenou Arenbergerovou.

V recenzích přinášíme v článku Metronom a tanec analýzu stavu české taneční tvorby, tak jak ji shledal na České taneční platformě Thomas Hahn, kritik francouzského kritického měsíčníku Danser a německé odborné revue Ballettanz. Úspěšnou „exhumaci“ Jana Komárka jako choreografa kvituje Nina Vangeli v recenzi Papírových tanečnic, které uvedl světelný šaman Komárek v Muzeu hudby. Ultima Vez uvedla novou „pecku“ – Menske, píše o ní Markéta Faustová. Jana Návratová komentuje premiéry z konce sezóny – Hidden Landscapes Thomase Steayerta, Vrásčitá Aleny Dittrichové a hostování Kanaďanky Heidi Strauss s programem Adelheide Solos.

„Dlouhého věku se dožívají jen ti tanečníci, kteří se nutí taky dělat něco hlavou.“ Eva Kröschlová (82 let)

hi-res Britský tanec
(jaro 2008)

Na vrcholu jara Vás zveme do Velké Británie, jejíž taneční scénu představujeme prostřednictvím textů domácích i zahraničních autorů. Zasvěceně o historii, infrastruktuře a hlavních představitelích referuje Stuart Sweeney, britský kritik a zakladatel portálu criticaldance. O své dojmy z letošní britské platformy se s vámi podělí Jana Návratová. Dále přinášíme portréty výrazných postav současné britské scény – originální britské choreografky Ley Anderson (Nina Vangeli), Jonathana Burrowse (Zdenka Svíteková), Michaela Clarka (Mike Dixon) a Akrama Khana (Zuna Kozánková).

Tanec se stal ve Velké Británii významným nástrojem integrace, fungují zde desítky souborů, které pomáhají integrovat tělesně, mentálně a sociálně handicapované – o práci těchto skupin přinášíme informace v článcích Zdenky Svítekové.

Rozhovor Romana Vaška představuje tvůrčí jednotku 420People – Kuneš – Novotná – Kotrč a s loňskou vítězkou o cenu Jarmila Jeřábkové – Klárou Alexovou hovořila Markéta Faustová.

V recenzích komentujeme Forsytheovu Heterotopii (Zuna Kozánková), choreografický večer 420People v Arše (Kristina Durczaková), choreografický debut Lenky Vagnerové Proposition (Nina Vangeli), česko-americký projekt Kristýny Lhotákové a Ladislava Soukupa – Beethoven Live (Jaroslav Doleček), projekt Teatru Novogo Fronta Zwitchenmensch (Vladimír Hulec), novou premiéru dvojice Trpišovská –Vodenka Titán (Veronika Pacíková), představení Vojty Švejdy a Jamese Doltona – Albert se bojí (Markéta Faustová), které získalo cenu diváka na České taneční platformě 2008, pražské hostování špičky současné neoklasiky – Les Ballets de Monte Carlo s choreografií Romeo a Julie připomínáme prostřednictvím fotostory a postřehů Niny Vangeli.

God save the (Czech) dance!

hi-res Technologie a techniky těla
(zima 2007)

Zimní Taneční zónou nahlédnete do digitálního, virtuálního, kybernetického, mediálního světa, v němž je tančící tělo zvláštním kompozitem i softwarem. Historii nových technologií přibližují např. články Média a Performance v Live Electronic Arts německé odbornice na tuto problematiku Barbary Büscher, nebo text teoretičky interaktivních médií Jany Horákové. Obrazy jsou nesmrtelné, těla pomíjivá. Se současnou světovou špičkou oboru konverzoval Pavel Sedlák, kurátor galerie CIANT, který oslovil přední představitele technologií v oblasti současného tance a digitální performance.

Určitý kontrast computerovému světu nových médií nabízíme v materiálech o tělesných a tanečních technikách - například v lehce genderové studii Chvála schoulení Daniely Hodrové, nebo v článku Kinestetický smysl a dynamické tělesné jednání, v němž americká antropoložka Brenda Farnell objasňuje pojetí těla brazilského kmene Kašinavů. O tom, že tělo můžeme chápat jako technologickou jednotku schopnou tvarových proměn vás přesvědčí empirická argumentace Zuny Kozánkové. Komentář Kate Mattingly se věnuje aktualizaci klasické taneční techniky formou nových metod a přístupů.

V recenzní části hodnotíme bohatou domácí podzimní taneční sklizeň a v profilovém High Resolution přinášíme pohled zblízka na fungování, tvorbu a představitele souboru DOT 504, který má za sebou první rok svého profesionálního působení.

Long Live the Body!

hi-res Tanec ve Francii
(podzim 2007)

Současný tanec ve Francii představujeme prostřednictvím profilů určujících osobností francouzského tance – Maguy Marin, Josefa Nadje, Carolyn Carlson, hiphopera Mourada Merzoukiho a dalších. Ptáme se francouzských i českých odborníků na to, v čem spočívá francouzská taneční identita, žasneme nad vyspělou infrastrukturou choreografických center (mít tak v Čechách aspoň jedno!) a nad celým systémem podpory taneční tvorby, výchovy, jak jej pro náš časopis podrobně popsal J. Fr. Munnier, profesor Sorbonny, programový ředitel a producent řady pařížských divadel a festivalů. Zajímali jsme se i o typický francouzský žánr – cirque nouveau a v rozsáhlém rozhovoru s českou tanečnicí Terezou Bonnet - Šenkovou zkoumali lesk a bídu Moulin Rouge jako místa taneční bolesti a disciplíny. Vzpomínky taneční doyenky madam Françoise Dupuy objasňují historii zápasů o prosazení tance ve Francii a dodávají důležitý kontext i jistou naději našim podobným snahám.

Recenzní část přináší exkluzivní reflexe klíčových festivalů –Montpellier Danse, vídeňského ImpulsTanz, salzburské SommerScene i domácího Tance Praha. Rozhovor a recenze připomene pozdněletní hostování flamenkové divy Belén Maya.

Dansez avec nous!

hi-res Tanec v Německu
(léto 2007)
hi-res Tanec v Belgii
(jaro 2007)
hi-res Tanec a móda
(zima 2006)
hi-res Choreografie
(podzim 2006)
hi-res Tanec a zdraví
(léto 2006)
hi-res Street dance / tanec ve veřejném prostoru
(jaro 2006)
hi-res Tanec a film
(zima 2005)
hi-res Balet a emoce
(podzim 2005)
hi-res Tanec a gender
(léto 2005)
hi-res Tanec a peníze
(jaro 2005)
hi-res Zima 2004
hi-res Léto 2004
hi-res Zima 2003
hi-res Podzim 2003
hi-res Léto 2003
hi-res

Prodej & Předplatné

Log In or Sign Up

Log in with Facebook

Zapomenuté heslo? / Zapomenuté jméno?