Sympozium těla

Sympozium těla

Festival Tanec Praha odstartoval na své „domácí“ scéně pohybovým recitálem švýcarské tanečnice Yasmine Hugonnet s jednoduchým a vystihujícím názvem „Le Récital des Postures“. Švýcarka v této inscenaci vsadila na maximálně minimalistický koncept, bez hudebního doprovodu a pouze s jednoduchou prací se světlem. Vše bylo soustředěno na tělo a pohyb. Inscenace se skládala z pomalu střídaných tělesných pozic, „her“, během nichž se tělo proměňovalo v širokou škálu objektů propojených pomalými a pečlivými přechody.

Celá inscenace tak z velké části trochu připomínala procházku po sochařském sympoziu věnovaném právě tělu, jeho podobám a proměnám. Tato procházka se posléze proměnila v odlehčenou pohybovou hříčku. Umělkyně jakoby mluvila různými cizími jazyky naráz, přičemž z každého vybírá jen svá oblíbená slova.

Každý jediný pohyb, sám o sobě, letmo zastavený v čase a prostoru tu divákovi umožňuje jeho kompletní prožití s maximální intenzitou a procítěním. Jaký luxus je mít tolik času i prostoru a věnovat je práci s tělem. Koncept inscenace také umožňuje pozorovat tělo v polohách, které člověk normálně nemá příliš možností vidět. A jakkoli to může znít jednoduše, postupně vám dojde unikátnost takové zkušenosti.

Zatímco zpočátku zůstává tanečnice oblečená, později se svléká a nakonec jedinou rekvizitou zůstávají její vlasy. Asi nejsem sám, kdo pokládá nahotu v tanci za klišé, a trochu mi vadila i zde. Kombinace oblečení, s nímž tanečnice inscenaci začíná, pomáhá zvýšit pestrost jednotlivých pozic, což po svléknutí víceméně odpadá a zůstává už jen hra s vlasy; ta - jakkoli je zábavná – nestačí. Na druhou stranu je třeba přiznat, že v rámci konceptu inscenace nepůsobí úplně nepatřičně.

Inscenace určitě nepatří k těm jednoduchým, co se nároků na diváka týče - pohyb musíte mít opravdu rádi a práce s tělem by vám měla být blízká. Vyžaduje pozornost a značná část „práce“ stojí na divácké imaginaci. Potom budete odcházet nadmíru spokojení. Pokud máte po náročném dni a chvílemi vaše neposedná mysl odbíhá za stěny divadla, možná se budete cítit trochu zmatení a znepokojení pocitem, že vám něco uniká. Dialog s obecenstvem je zde významný a jako u každého jiného dialogu i zde platí, že jeho výsledek závisí na účasti a příspěvku obou, nikoliv jen jedné strany.

Le Récital des Postures
Choreografie: Yasmine Hugonnet
Produkce: Arts Mouvementés
Koprodukce: Théâtre Sévelin 36, Lausanne

Jakub Novák

Povoláním i odborností buněčný biolog se po studiu na Přírodovědecké fakultě UK věnoval v domácí rubrice deníku Aktuálně.cz psaní o politice, školství a v neposlední řadě také kultuře, zejména tanci, kterému se ve volném čase aktivně věnuje. Po návratu z této životní odbočky zpět k výzkumu pokračuje v psaní o tanci a - kultuře obecně - v rámci externí spolupráce s Taneční zónou a deníkem Aktuálně.cz.